Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
Hej alla, Jag skall här nedan försöka sammanställa mina förvirrade tankar till något som förhoppningsvis liknar en vision om mitt kommande akvarium, med tillhörande frågetecken som behöver rätas ut innan projektet påbörjas. Jag hoppas att ni orkar ta er tid att läsa detta, kommentera och ge mig tips och feedback. Mitt blivande akvarium skall bli ett rev-akvarium. Är själv dykare sedan flera år och har "tänkt" på saltvattens kar i flera år, men har blivit avrådd av folk i min omgivning med hänvisning till att det är komplicerat och dyrt. Att det är dyrt har jag insett (och accepterat). Dock så blir jag avskräckt när det säljs paket för 50.000+ SEK i olika akvariebu…
-
- 16 svar
- 2,6k visningar
-
-
Nu har jag äntligen kommit igång med saltet i mitt gamla ca200 lites sötvatten.(Igår lades första LS i karet) 100X45X45 Modell panorama Lyse 2x36w t8 + moonlight ala ClasOhlson i form av 4 lysdioder, skall uppdateras till 4xt5 eller 1xMH+2xt5 Returpump från sump NewJet2300. Cirkulation Maxijet 1000 l/h. Durso standpipe i avrinningshörna. Sump 54 l med 3 kammare för skummare, returpump och refugium.(+ övrig framtida teknik) Skummare beställt, blev en TerraNova Beast 400. Har tillverkat ca 15-20kg egen Ls av cement å snäckskal, denna kar först legat i sötvatten å lakat ur i ca2mån, ph sänktes rejält med ättiksyra. Har inte problem med att ph går upp längre. Kompletterar med…
-
Hej alla, Var en sväng på Akvarielagret för att kika på kar. Nästa vecka skall dom tydligen få in nya paket-lösningar från Red Sea, på beskrivningen lät det som denna: http://www.redseafish.com/max.asp Vad tror ni om den? Jag planerar för att starta ett helt nytt kar, och hade tänk att ha en lösning med sump under, men alla praktiska problem med att hitta/bygga en bra bänk, rör-dragning, välja ljusarmatur etc. kombinerat med ett kroniskt fall av tumme-mitt-i-handen gör att jag börjar vackla i min tro om att jag ska lyckas med det öht. Nu är ju detta paket mindre än hälften i volym av vad jag egentligen vill ha, men min bekväma sida säger att ett paket skulle vara en enk…
-
- 12 svar
- 2k visningar
-
-
hej allihopa! jag har just köpt ett hörnakvarium på 275L hämtas fredag den 13 (till råga på allt)som jag funderar på att göra till ett saltvattens akvarium med clownfiskar och räkor n stuff.jag har också tänkt mig att dra i gång det med sunt förnuft samt något påläst (saltvattensakvariet). jag har inte tänkt mig dyra mega turbo pumpar och skummare i ren diamant med guld kant och lysrör från tibet ..utan ett mer kanske ihop plock bra fungerande/mänskligt lagom dyrt saltkar som helt enkelt funkar.lagom e bäst eller nåt..(vill inte ha hela lyan överfull med "hi-tech units") följ gärna med på resan och kom med tips. steg ett för mig ?:..in med burken...får med ett beggat ytt…
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
- 1 följare
-
-
Är det någon som har ett kar med botten av rostfritt stål? Eller är det något som har ett säkert tips om hur jag ska behandla botten? Jag har kommit över ett "fint" kar som blev över på jobbet. När jag väl släpat hem det, stod det i garaget ett tag tills jag fick boken "Saltvattensakvariet" av Daniel Knop. Efter att ha läst boken ett par gånger bestämde jag mig för att saltvatten var kul. Jag bytte siliconen längs kanterna (för det behövdes), och eg först nu tänkt på att det kanske krävs någon behandling av botten eftersom den är av rostfritt stål. Jag frågade runt i affären där jag köppt lite utr till projektet, men de visste ej. Så då sökte jag mig hit.
-
Hej Jag har också problem med sörplande ljud. Har ett 400 L som jag nu provat sumpen som jag byggt. Hade tänkt ha en Aqua bee 2000 L men har även provat med Eheim 1200 men det sörplar. Jag har överrinning i hörnet men bara ett 25 mm rör med 2 90 böjar i överrinnings boxen. Jag har ju i princip byggt en durso utan luftslang (se bild). Kan det räcka att sätta dit en luftslang ? Eller är 25 mm för litet ?
-
- 3 svar
- 945 visningar
-
-
Hej Jag har ett 485 liters borrat hörnakvarium men en sump. Jag har ett 32 mm rakt rör från akvariet ner i sumpen, jag har lagt i biobollar i röret och i koppen för ytavrinningen, har även köpt specialslangen och satt direkt under akvariet i till sumpen, har provat allt jag kan komma på men det låter , som ett typ vattenfall, sörpel, dropp osv osv. Blir galen på ljudet, har akvariet i vardagsrummet, och måste t.o.m höja ljudet på tv´n för att över rösta. Snälla hjälp mig att få bort oljudet, är det nån som har bra ide´ ?? // skiter snart i att ha sump //Dida
-
- 32 svar
- 3,5k visningar
-
-
Sitter och funderar på ett andra akvrium lite lätt =) Planerar att dra igång detta akvarium kanke 6 månader, men gillar att planera och fundera i god tid Tanken med detta akvarium är att ha lite fiskar som jag inte vill ha i mitt revakvarium, men jag vet inte om jag vill kalla det fish only för jag kommer ha några mjukkoraller typ Xenia och skivanemoner och stjärnpolyper och sånt, som får växa lite vilt, så kommer jag bara att ha stenkoraller i mitt stora akvarium =) Nu är problemet att jag har minimal lägenhet och det enda ställe där jag ens kan klämma in den utan att kasta soffa, säng eller bord, så ryms det inte mycket större än 300 liter. Så det är vad jag har att rö…
-
- 40 svar
- 3,9k visningar
-
-
Hej på er alla. Nu börjar jag så smått med min lite större kub och skulle vara tacksam för lite synpunkter som hjälp i planeringen. Akvarium och bänk är inhandlat och nu behöver jag hjälp med att bestämma mig för vilken teknik jag ska ha. Tanken har måtten 55 x 55 x 55 cm dvs ca 166 liter och kommer att fyllas med ca 20% av tankens volym i kg levande sten samt en sandbädd med ett djup av ca 12 cm. I korallväg kommer jag att ha de mjukkoraller, stjärnpolyper och skivanemoner som idag finns i mitt nano samt att jag vill stoppa i någon Lps och ev någon Sps. Karet kommer att befolkas av div rengörare så som sniglar, orm+sjöstjärnor mm plus att mina putsarräkor kommer att få s…
-
- 4 svar
- 948 visningar
-
-
Hallå allihopa på SG! Jag tänkte att jag skulle visa upp mitt kar och se vad ni tycker. Karet är ett "Percula 120" 450 liters. Min teknik består av följande: *AM Aquasunlight NG 2x250w mh ink 4x54w t5 actinic blue *Deltec pf 600 kalkreaktor *Deltec nf 511 nitratreaktor *Deltec fr 509 fosfatfilter *Deltec 1000 nivåvakt *Uvc 20w *Aquatic nature 120 osmos *2 st Tunze 6060 6000 l/t *3 st Aqua bee 2000 l/t original till karet som sitter i bakfacken *AM turbo 1000 skummare original till karet *Aquatronica controller unit *Aquatronica marine density elektrod med interface *Aquatronica temperature elektrod *Aquatronica redox elektrod med interface som jag styr min nitratreaktor v…
-
- 24 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hej Hej Här är som sagt ytterligare en nybörjare på saltvatten. Har funderat på saltvattenskar ett bra tag nu men måste erkänna att jag har lite svårt att hänga med i svängarna vad gäller all denna teknik. Böcker säger olika och samma sak här så jag är lite rådvill. Tanken är att jag ska göra om mitt 220 l sötvattenskar till salt. Har funderat på en Deltec MC500 vad gäller skummare 0ch Aqua Medic Ocean runner 3500 eller aquarium system New-jet 3000 vad gäller pumpar. Är det någon som kan råda i dessa val? Skummaren är jag tämligen säker på då jag ska skaffa ett juvelkar vid ett senare tillfälle och dett är (vad jag vet) den enda skummaren som man kan gömma inne i karet p…
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Har en anemon som gått in i pumpen och nu ligger det bara en dimma i akvariet vad göra, än så länge så simmar fiskarna.
-
- 3 svar
- 985 visningar
-
-
Hej! Tack för ett riktigt bra forum! Har läst runt lite och införskaffat mig ett 220-240L akvarium. Köpte det begagnat med LS. Tog med mig vattnet som var i för det är ju redan inkört. Fick med några pumpar , skummare och ett biofilter :EHEIM proffensional II Har en Metallhalogen lampa på 150W. Har allt i kopplat nu ochbörjat lysa med lampan och det börjar komma upp lite växter från stenen nu. Lite frågor nu: Räcker det med biofiltret? det funkar ju som sump eller hur? Måste man ha ytavrinning? Vill inte borra i akvariet några andra bra alt.? Borde man inte ha 2st halogen lampor? Vad borde man skaffa först av det nedan? Hade Tänkt ha: 2st clownfiskar 2st Putsräkor 2st…
-
- 9 svar
- 1,7k visningar
-
-
Ja, som ni säkert såg i en annan tråd tänkte jag dra igång ett sötvattenskar för att ha något att glo på medans jag byggde på mitt nya projekt. Men jag övergav tillslut den idén för efter att ha provat på salt så kändes ett sötkar som ett rejält nerbyte Men nu har även det nya projektet ändrat form.. Har avbeställt 250l burken för jag har fått massa andra idéer och jag vet inte riktigt vad jag ska göra.. det har nu börjat luta åt ett AM Chromis. Vi får se vad som händer. Nog om det och åter till det aktuella karet. Ska starta upp det igen och göra det rätt. Blir samma burk på 105l. Har beställt osmos+nitrafilter från pwss som borde komma i nästa vecka så har jag även köp…
-
- 147 svar
- 13,7k visningar
-
-
Hej Jag har länge varit väldigt fascinerad utav saltvatten så jag tvekade inte när jag Jag fick ett kanon erbjudande på ett komplett saltkar+massa tillbehör för ett VÄLDIGT bra pris. Då säljaren var i behov utav en snabb affär pga flytt så slog jag till för den nästintill symboliska summan han ville ha så nu står det sedan 1½vecka i mitt vardagsrum. Jag är väl så amatör man kan vara och skulle nu behöva lite hjälp: 1. Då jag inte hade hunnit montera lys ordentligt så hade jag det liggandes på karet vilket resulterade i att det tyvärr måste ha legat något i plastväg under lampan, eftersom jag för 2dagar sedan upptäckte att det hängde något likande en droppe ”smält” ner i v…
-
- 1 svar
- 665 visningar
-
-
Tjena jag ska äntligen få starta upp ett 240 liters med 112 liters sump. Fråga : Hur högt upp ska ytvarinnings kammen sitta?? och hur mycket bör retur pumpen vara på? Skummaren som ska sitta i sumpen är en Deltec MC 500. Karet är borrat 3 hål i höjd i ytavrinningen.Själva ytavrinningsfacket är inte stort, men hoppas det kommer att fungera.
-
- 19 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej jag tänkte starta mitt första saltkar, har skapat en tråd innan. Men jag undrar om det kan gå bra med en 222liters (med aluram) med en aluminiumställning? Tänkte senare bygga en sump under (54liter). går det bra att borra med denna typ av ställning eller bör jag lägga en skiva eller dylikt? Kan få båda, 222l och 157 l Stig: Var hos Stefan idag igen, han hälsar till dig. Han ville att du skulle hjälpa mig med akvarium och ställning med mått och så, så jag undrar blir detta bra (se bifogad bild). Om jag skulle bygga själv tyckte han att jag skulle göra en ritning och visa dig så du kan säga om det är bra dåligt.
-
- 4 svar
- 832 visningar
-
-
Hej Har tidigare haft sötvattensakvarier på 350 och 400 liter... tyvärr var inte föräldrarna särskilt förtjusta i det möglande parkettgolvet. Nytt golv och akvarierna försvann. Nu har jag dock återigen fått upp intresset för akvarium... samt bor numera själv. Tidigare har jag alltid avskrämts av saltvattensakvarier pga det höga priset på utrustning, sten med mera... nu verkar det dock vara mer överkomligt (har det blivit billigare? eller är det bara min ekonomi som blivit bättre?). Till saken... har tänkt mig ett saltvattensakvarium på ca. 250-350 liter i runda slängar, med en sump undertill (förslag på storlek?). Lite mjuka och hårda koraller, eventuellt någon anemon oc…
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej Jag heter Johan och tänkte äntligen starta med saltvatten - som ni säkert kommer att förstå är jag en total nybörjare, men tack vare Saltvattensguiden och allehanda litteratur har jag försökt skaffa lite info. Jag har nu lyckats samla ihopa en mix av nya och vissa lite begagnade prylar - Ett nytt 450 liters kar, Deltce MC500, Aquatic Nature Osmos, ett par Eheim och Aquabee pumpar, 2 x 150 Arcadia MH + 4 blåljus, doppvärmare. Sump ska byggas men det blir lite senare. I princip så tror jag att jag har allt som behövs i teknikväg, men saknar allt levande, dvs sten, fisk mm. Jag räknar med minimum 50 kg levande sten, antagligen närmare 75 när allt är klart. Som bekant så …
-
- 7 svar
- 1,7k visningar
-
-
hej jo jag undra när jag starta mitt 600l kar o sump med caulerpa som ska bytas till den andra algen som jag har läst här att den var bättre.föresten sumpen är på 130l .frågan är då sidan om har jag ett kar på 180l med ls som blev över ,med cikulation o värme o ljus är det någon fördel att koppla ihop det med dom andra karen eller det är lättare att krashar om man gör det .
-
- 4 svar
- 827 visningar
-
-
Hej, har nu ordnat med en standpipe. Hur långt nedanför ytavrinningskammen ska man sätta standpipen (böjen) för att få den att fungera så optimalt som möjligt? Mvh/Bosse
-
- 4 svar
- 810 visningar
-
-
Hej, jag har ett 96 liters juwelakvarium som jag vill göra om till saltvattenakvarium. Hur skall jag göra? Jag är total nybörjare så alla svar hjälper? P.s ett större akvarium kommer inte på tal eftersom jag inte får för mamma och pappa:argumerar: Erik:)
-
- 1 svar
- 644 visningar
-
-
Hej! Har fått några akvarium över så jag funderar på att ha saltvatten i ett av dem. Jag har ett 200-liters (47*47*90cm) med plastram uppe och nere och metallskenor på sidkanterna, och ett nyare 325-liter med aluminiumram. Vilket blir bäst? Jag lutar åt 200-liters för man ska väl helst inte ha aluminium? Sen så ska man väl göra en liten "burk" inuti till avrinningen. Ska man sätta i ett hörn eller båda? Eller längs en sida? Tänkte ha en lysrörslampa med 4 st lysrör. Räcker det? Vad mer ska jag köpa för att komma igång? Har lånat en massa böcker på biblioteket men jag behöver lite mer konkreta tips... Tack på förhand! /Annica
-
- 9 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hejsan! Nu är det snart semester och efter den så kommer jag försöka få igång min saltburk Har suttit och läst så mycket jag orkat och funderat ihop en ganska enkel lösning för att komma igång så smått inom hobbyn utan att behöva sälja bilen. Tanken är att det mest ska vara ett fish only akvarium med lite mjukisar för syns skull. Mina tankar ser ut så här: 140 liters akvarium (Ingen sump är tänkt till en början, ev. blir väl 140 liter lagom som sump när man köper större) Skummare en invändig Deltec MC500 Ytterfilter Ehiem 2222 (Mekanisk rengöring i början, sen bara för cirkulation, ev. UV 500l/h) Övrig cirkulations pump (1000-1500 L/h) Belysning i början blir 2*20W T8 (…
-
- 16 svar
- 2k visningar
-
-
Jag började lite med att skriva i min blogg, men upptäckte snabbt att det ställer till oreda för dom som vill läsa om 2000L-projektet i samma blogg, så jag går över till att skriva enbart här istället. Jag hade ett äventyr hemma med att jag länge velat flytta över mina Malawi-yngel (16st Labidochromis caeruleus "Golden") över till mitt 375L från mitt 105L för slutlig destination. Vad som slog mig var kanske inget nytt, men man märker verkligen hur pass mycket ett väl fungerande (eller avsaknaden av ett) bio-filter gör skillnad. I det lilla karet var det massor av skit, medan det inte ens är 1/10 av det i det större 375L. Nåväl, efter nogrann rengöring återstod bara att hä…