Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Börjar med att be om ursäkt för eventuell felpostning. Kort fråga: vad får man betala en glasmästare för att sätta ihop ett akvarium på runt 200 liter? Är det värt det, eller ska man satsa på begagnat/köpa klart från affär?
-
- 5 svar
- 2,5k visningar
-
-
Hallå där !!!! äntlingen är man igång efter timmar av läsning på saltvattensguiden och snickrande av akvarietbänken och överskåpet ... akvariet har nu varit igång en vecka .. och jag fått lånat en kamera av en polare så jag tänkte visa några bilder och skriva ner det tekniska ... det tekniska är : helglasakvarium på 240liters 56 kg levandesten(bali) + sand osmos-filter Aquatic nature Antarctica Osmos+nit.f 120 250watts mh-lampa Giesemann MegaChrome Coral 14500 kelvin e40 T8 40watts marine-glo+reflektor Tunze turbelle powerhead electrinic 2400l/h X2 + tunze multicontroller 7095+månljus tunze comline reefpack 500 d.v.s doc skummare 9005 comline filterhus + en turbelle p…
-
- 166 svar
- 19,3k visningar
-
-
Då hade man köpt dom 3 första fiskarna då..men nu är gramman borta..den hittade sina små gömställen med en gång..2 för och vara exakt..men nu syns den inte ens vid matning:smiley3: ...antigen har den väl fastnat o dött...plockar inte ur saker nej..eller så ligger den bakom karet på golvet..vilken underbar hobby hahah må väl...simma lugnare...
-
- 0 svar
- 603 visningar
-
-
har börjat få en sju h-vetes massa små vita saker som glider omkring på rutorna dom är mindre än 1 mm och svårt att se men det ser ut som en svans vad kan det vara? enda djuren jag har är 1 blåeremit, 1 röderemit, 2 turbos, 1 salaris! hade bara blå eremiten med från det gammla akvariet dom andra köpte jag i veckan kan jag ha fått med något därifrån som jag måste få bort? peter
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
bild 1 är från akvariet jag köpt utrustning från och vet att detta är en glasros som är mitt i bilden. på bild 2 så är det samma sten fast i mitt akvarium men var är glasrosen den är bara borta????????? den var aldrig ens med när jag startade upp det nya akvariet, flyttar dom sig?? fråga två det som är runt glasrosen vad är det? är det glasrosor som inte är färdig utvecklade? peter
-
- 3 svar
- 2,5k visningar
-
-
Hej, ska snart börja bygga på mitt 375 lites kar. Skulle behöva lite hjälp med ett par saker. *Det första är med ytavriningen, om karet är 50 högt hur mycket läggre ska kammen vara än vattenytan för att det ska funka bra? *Hur tjockt glas ska man använda när man bygger kammaren? *Hur ska man sätta röret för att det ska låta så lite som möjligt? *Vilken tjocklek på pvc röret är lämpligt ner till sumpen? *Hur stark pump ska man ha som pumpar tillbaka vattenet från sumpen och upp i karet igen?
-
- 42 svar
- 3,5k visningar
-
-
Jag har nu hållit på ett tag och skapat mig förutsättningar att starta ett saltvattens kar. Har det arbetet har gått framåt går att läsa om i denna tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9700 Nu handlar ju den om Råd inför start vilket gör att jag nu tänkte gå vidare genom att starta en ny tråd som avhadlar mitt kar från det att jag fått i min första LS och framåt. Jag vill börja med att tacka alla för alla bra och konstruktiva råd jag fått. Jag har inte följt alla då vissa av råden säger emot varandra. Fast det är väll en del av tjusningen med hobbyn att få fundera själv och själv ta konsekvenserna. Dessutom gillar jag att folk här på forumet sä…
-
- 491 svar
- 55,3k visningar
-
-
tjena !!! måste fråga när kan jag lägga i stenen ?? jag har idag fyllt upp mitt akvarium med osmosvatten och blandat i saltet .. saltet har löst sig och jag har 1,023 i salthalt kan jag stoppa i stenen nu det var i förmiddags som jag blandade saltet och vattnet alltså kan jag stoppa i stenen ??? mvh peter
-
- 2 svar
- 776 visningar
-
-
SUCK! Vet itne riktigt hur man ska börja... Jaja, som ni kanske vet så har jag ju haft lite trubbel med alger i mitt akvarium. Ser inte lika trevligt ut som så många andras här på sidan, Men man har ju kämpat på Men i varje fall. Vid min uppstart i somras så köpte jag även en osmos. En Aquatic Nature 90 sp... Med information om hur den skall användas och köras. Glad i hågen har man ju kört den och fått vatten... Men algerna har inte försvunnit utan blossar sådär lagom hela tiden. Djurlivet överlever men ser inte ut att trivas bäst. Jaja tiden går och allt ser sådär ut.. Inget gnistrande vitt någonsin... Nu efter att ha tittat igenom gamla gamla trådar så ser vaj att jag …
-
- 11 svar
- 1,5k visningar
- 1 följare
-
-
Hej nu ska jag sätta upp mitt nya 200 liter akvarium och jag har förstått att en omvänd osmos är mycket bra att använda om inte annat än för att det minskar risken att få en massa alger vid uppstarten, tyvärr verkar det inte alls lätt att anpassa den jäkla osmosen till kranen (ursäkta språket jag blir bara frustrerad). Man måste ha en övergångs- nippel som anpassar den, i alla fall för mig och jag trodde att jag efter mycket om och men hittat en som passar perfekt, men tji fick jag. Jag testade den idag och det verkar som den ändå är något för stor för kranen för den läckte vatten där när jag testade den. Jag undrar om ni som bor i Stockholmsområdet (södra) har några …
-
- 11 svar
- 3,5k visningar
-
-
Ja, som ni säkert såg i en annan tråd tänkte jag dra igång ett sötvattenskar för att ha något att glo på medans jag byggde på mitt nya projekt. Men jag övergav tillslut den idén för efter att ha provat på salt så kändes ett sötkar som ett rejält nerbyte Men nu har även det nya projektet ändrat form.. Har avbeställt 250l burken för jag har fått massa andra idéer och jag vet inte riktigt vad jag ska göra.. det har nu börjat luta åt ett AM Chromis. Vi får se vad som händer. Nog om det och åter till det aktuella karet. Ska starta upp det igen och göra det rätt. Blir samma burk på 105l. Har beställt osmos+nitrafilter från pwss som borde komma i nästa vecka så har jag även köp…
-
- 147 svar
- 13,8k visningar
-
-
tänkte göra en dsb i sumpen . ska jag ha den grova* reef substrate grain 1,0-3,5mm* eller den finkorniga*Reef Sand grain 0,5-1,7mm* ??? jag hade tänkt mig en 15cm djup bädd,räcker det? http://www.shop-meeresaquaristik.de/index.php?language=de&cat=c178_rocks--sand--coral-gravel.html
-
ska ev köpa lite beg sten, men jag undrar hur kan man se om stenen är levande och fräsch? lukta har jag hört om.. stenen har förvarats i en tunna med cirkluation som har hållit runt 18-20 grader.
-
Hej! Jag tänkte höra vad ni tror om denna akvarie starten om den kan funka eller är det något som jag bör ändra på? Jag har inte allt för stor budget så ni vet. 180L Dubbellysrörsramp med 1st Coralstar 30W o 1st Powerglo 30 W. Skummare Tunze 3115 för akvarium upp till 400 liter. Cirkulation pump 3000 L/H Levande Sten = ca 15 -20kg Död Levande Sten = 10 kg Sen salt och tester så klart. osmos när plånboken tillåter. Fiskar 2st Clownfiskar 1st Gramma Loreto 1st Ecsenius bicolor 2st Putsarräkor Efter några månader när karet är stabilt. 1st Dvärgkejsare Sen någon mjukkorall. Tror ni detta kan funka?
-
- 95 svar
- 11,9k visningar
-
-
Ursäkta att jag startar en ny tråd. men den andra tråden var mest för att få svar på massa funderingar jag hade inför starten, och är ganska grötig tycker jag. Nu har jag fått svar på mina funderingar och i princip bestämt mig hur jag skall bygga hela systemet, och väljer att starta en helt ny tråd. Ni får gärna ta bort den gammla tråden, eller flytta denna om det inte är korrekt. Jag sa ju i tidigare tråden att jag skulle starta upp så billigt som möjligt, men har insett att det är dumt att vara dumsnål och därför kommer jag att köpa rätt bra grejjer direkt så får jag istället vänta ett par månader extra med att köpa fisk och koraller, men det kan ju bara va bra för bur…
-
- 8 svar
- 1,6k visningar
-
-
Skall uppgradera mitt malawikar från 200l till ett 375l, och jag vet inte riktigt vad jag ska göra med mitt 200 sen. Fuderar på salt, men grejjen e att det måste göras så billigt som möjligt, har juh liksom inga prylar till ett saltkar, skummare, osmos , kalkreaktorer mm. Utrymmet blir naturligvis ett problem (tycker frugan iaf. ), så jag kan nog glömma fristående skummare, sumpar mm. Har skissat lite på ombyggnad av byttan så man kan få in det mesta i akvariet (se bifogade bilder), har oxå skissat på en skummare som jag tror ev kan fungera, åtminstone till en början. Vad jag ska ha i karet? Hoppas kunna ha lite levande sten, koraller, lite mindre fisk typ clown, kirurge…
-
- 9 svar
- 1,8k visningar
-
-
Tjena Jag tänkte ge mig ett försök inom saltvattensvärlden,jag har haft ett sötvattensakvarium i ca 8år, En dag tänkte jag gå o köpa lite nya fiskar och en vän tog mig till en affär som också hade saltvattensfiskar och koraller och jag blev helt fast.. kunde inte slita blicken från dem. jag frågade butiksägaren vad som krävdes för att få igång ett kar med sådana fiskar och fick höra hur dyr denna hobby var,tänkte att jag aldrig skulle ha råd. men de var ändå intressanta så jag gick hem och började läsa om dessa och jue mer jag läste desto mer fastnade jag ! till slut så bestämmde jag mig för att ge mig på ett försök trotts min strama budget Jag har skaffat mig ett 525li…
-
Igår åkte jag o killen ut för att handla mjölk och lök,vet inte vad som flög i oss men på nått sätt hamnade vi 12-14 mil hemifrån och istället för att komma hem med mjölk o lök så kom vi hem med levande sten. Maten hade vi fullständigt glömt bort Jaja vi började ställa i ordning allt och skulle blanda till vattnet,ajdå vi glömde visst bort att köpa en saltmätare. Hur i hela fanders kunde vi glömma saltmätaren,det måste väl vara vi i ett nötskal. Hur skulle detta gå till,vi började att räkna några hekto här och några hekto där,men ingen tillförlitlig våg vi hade,fick lov att ringa till min syster så hon kom med en hushållsvåg. Började väga och till slut fick vi till det *…
-
- 38 svar
- 3,5k visningar
-
-
Tänkte lägga in lite foto på hur det såg ut när jag rev det gamla akvariet o sen när det nya är igång ! just nu stär bara karet på bänken men all teknik och MH ska byggas in så fort jag får tid till de ,
-
- 42 svar
- 4,3k visningar
-
-
Så börjar frågorna innan man ens knappt hunnit få igång karet då (mitt första) Var o införskaffade mej lite levande sten idag. Glad i hågen åkte jag o killen hem o började ställa iordning allt,tills det bara var stenen kvar. Jag stoppar ner fingrarna i påsen och tar ut den stora stenen,stoppar i den i akvariet och ska sedan ta upp dom små bitarna som ramlat av den stora. Stoppar ner fingrarna i påsen igen och AJ,det pickas,pickas och åter pickas. Tar upp fingrarna och tittar lite förskräkt på mina fingrar och påsen om vart annat. Har fått 10-15 nålliknande saker i fingrarna och satans ont gör det och eftersom jag inte är vänsterhänt så får killen hjälpa mej ta ur dom sata…
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hejsan, jag har hållit på lite med saltvattensakvarium för flera år sen, men aveklade mitt akvarium av olika anledningar. Nu har jag tänkt att starta upp igen, men har lite frågor. Har inte alltför mycket stålar, så jag tänkte försöka få hjälp att starta igång så billigt som möjligt, utan att för den delen skära ner alltför mycket på kvaliten. Vill ju itne att allt skall dö för mig direkt. jag hade tänkt mig ett akvarium i 400 liters klassen. 1. Hur mycket ungefär kostar en bättre begagnad skummare, som passar 400 liter? Jag har ca 40 kg död levande sten i backar som har stått i flera år från mitt tidigare rev. 2. Kan jag använda dessa att bygga upp revet med, och få dom …
-
- 55 svar
- 5,2k visningar
-
-
Så har det rivstartat. Jag har köpt ett Guppyhotell av Peter (Dez3d här på guiden). Det hela kom väldigt hastigt, då jag inte hade tänkt starta upp förns i höst, men det hela ska förhoppningsvis gå bra. Hämtade Nanot hos Peter igår söndag. Flytten gick snabbt och från avfärd tills allting var igång igen tog det 30min. Har tyvärr inte riktigt fått ordning på stendispositionen ännu, men jag tyckte att det var viktigare att starta upp det hela innan det hunnit kylas ned osv... Det levande som medföljde var några fraggar Xenia av någon art. Vet du vilken Peter??? De verkar ha klarat flytten fint så här långt och pumpar så smått, en fick dock en liten törn och ligger lite snet…
-
- 41 svar
- 4,2k visningar
-
-
har nu vatt igång 5 veckor och får nu mkt brunalger trost höga tempen på 31 skall jag byta ut 400 watt till en 250 watt. gjorde lite tester för höra vad som behövs göra innan mina invånare kan flytta hem hehe. salt 1,024 ska kanske höja till 1,026 elr?. ph 8.6 nitrit 0 nitrat 0 ca 0 kh 5 fe 0 hade bara desse testerna än så länge ska kanske skaffa fler andra vad skulle det vara? mvh lars
-
- 11 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, nu ska jag äntligen snart starta mitt första saltkar. Det är på 200 liter och min fråga till er är hur mycket fisk jag har kapacitet att ha på ett ungefär? Min tanke är att ha små fiskar i storleken runt 5 cm, clownfiskar och frökenfiskar. Till akvariet: 35 kg levande sten 2000l/h cirkulation maxijetpumpar MCE 600 Deltec skummare (överdimensionerad för min tank, passar 300-600l) Akvariet ska vara fish-only med levande sten och en del eremitkrabbor, sniglar m.m. Det verkar underbart med ett rev-akvarium men jag tror jag väntar med det tills jag lärt mig grunderna och blevit lite inkörd på detta. Men hur många fiskar tror ni att jag kan ha utan att karet blir överbel…
-
- 6 svar
- 1,8k visningar
-
-
finns det någon plast som man absolut inte skall ha i och till saltvattensakvarium???
-
- 0 svar
- 648 visningar
-