ZEOvit
105 ämnen i detta forum
-
ZEObac/Bakterier Att man försöker ympa in bakterier på LS, det är den färska Zeoliten som man ympar in bakterierna på. I ett ZEOvit system så är den kontinuerliga bakterietillförseln inte bara för att säkerställa bakteriefloran i ZEOvit-filtret utan även mat till korallerna. Man behöver inte vara rädd för att dosera bakterier/ZEObac när näringnivån sjunker för snabbt, för det är kolkällan/ZEOstart2 som är begränsande vid näringsexporten och inte bakterierna. Så om korallerna ser hängiga ut eller har trasiga toppar och man doserar mera ZEOfood så kan man med fördel också droppa i några extra droppar ZEObac. /Janne
-
"A bacterial population processes iron released from zeolites, using up ammonia as part of this (thus lowering nitrates), and iron binds with phosphates and is skimmed out." En något kortfattad tillika kontroversiell beskrivning av hur metoden fungerar. Kommentarer ifrån andra Zeovitanvändare emottages tacksamt.
-
- 123 svar
- 17,2k visningar
-
-
Jag svarar i en ny tråd så vi inte skitar ner Lasses tråd. Nej! nej! nej! Zeovit består av 4 produkter(Basic4), zeolite(Zeovit), kolkälla(Zeostart), bakterier(Zeobak), och aminosyror(Zeofood). Sen finns det ett antal problemlösare och färgförstärkare som man kan ta till för det där lilla extra. Bl.a. den du antyder om som Lasse har praktiserat på egen hand ofrivilligt. Zeospur som innehåller koppar, är den mest kontroversiella. Det finns jättemånga som aldrig använder den och har jättefina färger, i mitt nuvarande 4.1 har jag aldrig använt det men tidigare har jag det. Om man har koraller som är lite nergångna t.ex. en med vit bas som inte är vit då kan den göra under. Tr…
-
-
- 49 svar
- 16,6k visningar
-
-
Jag stötte på de här rapporterna när jag sökte information om Zeolit. Kommer ZeoVit-metoden från hur industrin biologiskt regenererar Clinoptilolite(zeolite)? Jag kan i alla fall se likheter, men det kanske bara är en tillfällighet. http://pubs.acs.org/cgi-bin/abstract.cgi/esthag/1977/11/i03/f-pdf/f_es60126a010.pdf?sessid=6006l3 http://pubs.acs.org/cgi-bin/abstract.cgi/esthag/1977/11/i03/f-pdf/f_es60126a014.pdf?sessid=6006l3 /Janne
-
-
Uppnår långt ifrån resultatet jag önskar med zeovit. Måste bero på mitt förhöga po4 Provat följande. Biomate 10dr 2ggr veckan Amini 10dr var dag utan resultat Även provat sluta dosera allt utom zeobak o start samt flera vb. Korallerna blir inte så ljusa som jag önskar. Min dosering jag kört med är följande. sten 2.5kg bytar 2kg var 8vecka Kol 0.5kg kör i reaktor där av helften. 10dr bak 2ggr vecka 10dr biomate 2ggr 13dr iron 2ggr 13dr jog 2ggr 5dr amino dagligen 2ml zeostart dagligen 8dr food7 2ggr Kört detta ca 8månader Mäter 0 nitrat red sea 0.04 po4 hanna Resultatet ät är marginelt gemförelse mot pellets Känns som utkastade pengar för stunden
-
- 56 svar
- 11,8k visningar
- 1 följare
-
-
Nu äntligen ska jag ta steget. Har klurat på det här i ett par år, nu jäklar blir det ZEOvit metoden. Ska köpa en automatisk reaktor men vet inte vilken sort jag ska satsa på ? Har tittat på FM och Vertex. Vilken sort använder ni och var köpte ni era ifrån ? Jag har en total volym på ca 500 liter. Mvh Thomas
-
Det händer ju att man får lite cyano i samband med att man kör zeovitmetoden, däribland jag själv. Vad beror det på? Vad kan man göra åt det? Har knappt 400 liter i mitt system och doserar följande. Byter 10-15% vatten varannan vecka. Senaste mätning: Salt 35psu Ca 420 Mg 1350 Kh 7 PO4 0 Nitrat 2 Varje dag: ZEOstart 0,8ml 3ggr/v: ZEObak 4dr ZEOfood 4dr 2ggr/v: Spongepower 4dr 1 ggr/v: LPS amino 2ml Xtra 2ml B-balance 2ml K-balance 2ml
-
- 44 svar
- 8,5k visningar
-
-
-
Undrar om det redan finns översättning på detta? har klurat lite och det tar sin lilla tid, men om intresse finns kan jag fortsåtta. Med vänlig hälsning Jan Boman. General Guide för zeovitvit System Svenska Del2 av 30 INNEHÅLLSFÖRTECKNING Inledning 2 1.Balanserad blandning av zeoliter ( zeovit ) 2.Mikroorganism lösning ( ZEObac ) 3.Kombination produkt av bakterier och korall mat ( ZEOfood7 ) 4.Bakterier mat ( ZEOstart2 ) 5.Konstant filtrering med aktivt kol 6.Effektiv stark skumning 7.Tillräcklig belysning 8.Optimering av närings tillägg 9.Tillsats av element på låga nivåer 10. Kaliumjodid / fluorid koncentrat : 11 Järn Koncentrat 12. Mak…
-
- 10 svar
- 8k visningar
-
-
Ordning på temperaturen ligger mellan 25,5-26 grader! Har dock fått gröna alger som är lite jobbiga skulle nog behöva lite hjälp av någon som är mer erfaren vad det gäller Zeovit. Har doserat efter det som Steven körde och även doseringar som stått på flaskorna, men funderar om jag överdoserar ändå för att många jag läser om doserar mycket mindre. Doserar enligt följande: Kör nu med Ballinge mg,ca,biokarbonaten har doserat 7 ml/dygn men bara kört ballinge ihop med zeovit två dagar. 1. Amino Acid 7 droppar/dagligen 2. Sponge Power 7 droppar/dagligen 3. Zeo Start 3 2 ml/dagligen 4. Coral Snow 7 ml/dagligen 5.Phol´s B- Balance 7 ml/dagligen 6. Zeofood 7 7 droppar/ 2ggr/vecka…
-
- 28 svar
- 7,9k visningar
-
-
Har suttit och räknat lite ovetenskapligt på vad det skulle kosta mig att köra ZEOvit-metoden i mitt kommande 800L-kar. Enligt mina beräkningar skulle det kosta mig 358.96-418.04kr/månad. Låter ju helt horibelt, särskillt då det även går åt el, mat, vattenbyten osv osv. Vet inte om jag räknat helt galet, eller om det faktiskt kostar så mycket med denna etod. Lägger in min uträkning saxat från Anteckningar: "Kostnad per dag! Aktivt kol: ca 5.50kr/dag (vid köp av 1000ml á 165kr). Räcker 30 dagar. ZEObak: ca 0,6kr/dag (vid köp av 50ml á 534kr). Räcker 125 dagar. ZEOfood 7: ca 0.70-1.39kr/dag (vid köp av 500ml á 870kr). Räcker 625-1250 dagar. ZEOstart 2: ca 1.74kr/dag (vid kö…
-
Måste nog erkänna att jag är lurad (Inte av Ted bäst att förtydliga) pohl skrattar nog gott varje dag han går till banken. Jag har nu provsmakat zeostart 2 och det smakar ättika som är lite sötad, zeostart passar nog utmärkat att lägga in gurka med också . Jag har ättiksprit och jag spädde den lite tills jag fick samma syrlighet sen tog jag lite socker och fick utan att lägga ner en massa tid ungerfär samma smak på lösningarna. vilket socker han använder vet jag inte med glukos kan vara en idé eller kanske druvsocker eller helt enkelt vanligt socker. Ni som har detta medel provsmaka en droppe på tungan. 520:- för 500ml ättika med socker!! Nu har jag ju denna flaska och d…
-
Jag har sedan en vecka kört 1 liter KZ Zeolit i en provisorisk reaktor i mitt 1400 liters kar, mest som ett litet test om jag kan se någon skillnad. Att korallerna skulle bli snyggare på lite längre sikt hade jag räknat med, men det som jag redan efter några dagar märkt är verkligen en positiv överraskning. Nämligen att fiskarna har fått mycket klarare färger, den lilla beläggningen på kropp och ögon som ett par fiskar har haft länge har förvunnit på en vecka. T.o.m min gamla super stressade Acanthurus leucosternon har fått helt klar fin hud, tidigare har den oftast haft lite prick, framför allt på kvällen. Jag har inte ändrat något annat i skötsel eller utrustning än den…
-
Efter att nu ha testat ett tag så kan det vara kul att matcha sina erfarenheter mot andras. Vore kul höra om andra ”zeovitare” upplevt samma el. helt annorlunda saker. Ser fram emot alla synpunkter och tankar kring detta. 1. Övergången till zeovit Pga av lite problem med burken hade jag ganska höga näringsvärden (fosfat och nitrat) när jag drog igång. Ganska mycket fisk, mest kirurger. Det tog en evighet tyckte jag innan värdena började gå ner. Efter tre månader utan någon större förändring tröttnade jag och kompletterade med en påse Rowaphos. Trots att det var lite mot ”spelreglerna” så funkade det fint. Äntligen gick värdena ner. När jag sedan sålde kirurgerna kom …
-
- 27 svar
- 6,2k visningar
-
-
Hej! Har någon en ZEOvit manual på svenska? Kanske någon ambitiös medlem. //Peter
-
Går det att uppnå de typiska zeovitkorallerna (pastellkoraller) även om man har lite mer näringsämnen i karet. Hade tidigare en riktigt superljusblå acro som verkligen lös i ljusblått över hela korallen. Denna är nu mörkt gråblå med ljusa toppar. Samtidigt har alla våra montiporor återfått sina mörkare och klarare färger. Gissningsvis beror detta till viss del på att vi gått upp en aning i näringsämnen i karet, dock fortfarande näst intill omätbart i nitrat och fosfat. Tidigare körde vi B-balance, men efter att nästan stressat ihjäl vissa koraller (var iofs mestadels under perioden då vi körde både B-balance och SPG samtidigt). Några månader efter att vi slutade med båda…
-
- 35 svar
- 5,5k visningar
-
-
har gjort ett litet schema för att hålla koll när jag ska dosera de olika zeovit-produkterna. la också till en loggning av näringsvärden och ballingvärden. jag har själv skrivit ut denna och den sitter i min dörr till skåpet på karet. tänkte att den kanske kan hjälpa någon annan också att få koll på dosering och loggning av vattenparametrar. Schema Zeo.xlsx
-
- 2 svar
- 5,3k visningar
-
-
Janne, får jag fråga varför man kör med relativt dyra amiNosyror för att undanröja N-begränsningen för bakterier istället för att köra med exempelvis KNO3 som en mycket billig N-källa och som i princip gör samma sak (omvandlar nitrater och fosfater till bakterier, dvs. "protein" som skummas ut)? Finns det någon officiell förklaring, eller har du själv någon fundering om detta?
-
- 27 svar
- 5,2k visningar
-
-
http://elegancereef.com/forum/viewtopic.php?t=106intressant och läsvärt
-
- 23 svar
- 5,2k visningar
-
-
Hej har nu kört zeovit i ett år och allt fungerar över förväntan. Men jag har kört fast lite när det gäller de mörkt blåa Acropororna, de ljusblåa och flerfärgade blå är fina men jag har en som ska vara mörkblå över hela stammen och den vill inte färga ut, den är blå i topparna och längst ut på varje "polyphåla" själva stammen är ljusbeige/ljusgrå till ca två cm före varje topp där går det över i blått. Alla andra färger ser bra ut inga alger eller mätbara fosfatvärden, nitrat 0,02 ligger stabilt sedan 7 månader Ca har droppat lite nu men ingen färg skillnad på de blåa direkt. Tacksam för förslag.
-
- 26 svar
- 5k visningar
-
-
Om man kopplar en syrepump på timer till inloppet på reaktorn borde inte det skapa tillräckligt med friktion för att rensa zeostenen?
-
Kz-kolet ska man ha det i en strumpa i reaktorn eller löst? I min groteck uf reaktor. Sen när man räknar ut volymen på hur mycket zeovitsten man ska ha ska man ta totala system volymmen eller visnings volymen och dra av 30%? Tycker även 1l kol till 1000l verkar mycket
-
- 14 svar
- 4,9k visningar
-
-
Hur är det nu - Saliferts KH test har varit svajjigt i kvalitén vad jag förstår och zeofolk började leta andra test då KH är en mycket viktig parameter vid låga näringsnivåer. Vilket test rekomenderar man nu? (Ett som går att köpa i Europa...)
-
- 29 svar
- 4,7k visningar
-
-
hej Efter en del plågsam tankeverksamhet har jag nu bestämt mig att prova zeovit metoden. Akvariet är en percula 120 på dryga 500 liter med ett kh värde som ligger runt 13 och ca värde på 410, detta efter ett 25 litersvatten byte . Fosfat värdet ligger på ungefärligt samma som kh-värdet. Så imorse var jag ute och skaffade mig en 200 liters kar som jag kommer att använda som sump och till den en retur pump; Eheim 1260 på 2400 l/t( tack leis !) . Funderar för närvarande på hur jag ska dela upp sumpen för detta ändamål. Visst f.. glömde säga att jag kör mc500 som skummare. Intern cirkulation inom karet ombesörjs av 2 x 6100 tunze streamer på full effekt ungefär 22000 l /t ,…