0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
Efter en omfattande vattenskada från grannen så har jag varit tvungen att flyttat till annan bostad i 5½mån. Men nu när jag äntligen fyttat tibax så var det på tiden att byta kar oxå, o så blev det. Beställde ett kar på 718l hos Micke på Håkanstorp med måtten 170x65x65 med sump på 200l, Conny hjälpte mycket till med att bygga ställningen. Efter att flyttat tibax för en vecka sen så kom äntligen karet hit, för stunden står det på golvet sidan om ställningen som ska borras upp för rördragning. beräknar att nästa helg så ska "kickstarten" av zeovit vara igång. återkommer med bilder o fakta över teknik. SKÖNT ATT VARA TILLBAKA!!!
-
- 1,2k svar
- 151,9k visningar
- 1 follower
-
-
Efter att varit utan akvarium snart i 1 år och inte saknat detta intresse så idag beställde jag en lampa utav Biotedmarin och är tillbaka på mattan! Kommer bygga ett akvarium med måtten 49,5 x 49,5 x 50cm Belsyning Giesemann Reflexx Nano 150watts HQI + 2x8watt T5 Ställningen blir en Ikea variant med invändig stomme utav träreglar Ställningen kommer vara 70cm hög Ikea ABSTRAKT dörr högglans vit 50x70 cm Ikea ABSTRAKT dörr högglans vit 50x92 cm Vill ha samma ide som ett Geismann IQ med bakstycke som går rätt upp så kommer sätta ihop 2st skivor bak och så sätt få rätt bredd och höjd. Ikea har inte högskåpsdörrar …
-
-
- 744 svar
- 148,2k visningar
- 1 follower
-
-
Ja - då var man igång igen. Fick mitt Red Sea Max idag och jag har så smått kommit igång med att packa upp och börja fundera. Karet kommer mer eller mindre komplett med skummare och allt. Jag kommer inte att använda skummaren utan skall bygga om filterfacket så det passar mig. Grunden skall vara samma typ av filtrering som jag körde i mitt Molly. Ett ingångsfack med återcirkulerande vatten över biobollar. Ett svampfilter med horisontell genomströmning och sedan det nya en DSB i filterfacket. Efter ha tittat på hur filterfacket är konstruerat nu så har jag fått lite att fundera över. Det troliga blir att jag lägger en DSBbotten i hela filterfacket och sedan gör fackindelni…
-
- 430 svar
- 105,6k visningar
- 3 followers
-
-
Hej. Jahaja, då har ni ännu en nybörjare att tas med här på SVG, det är svårt att låta bli att fastna för ett saltvattensakvarium måste jag säga. Har haft ett sötvattensakvarium för ett antal år sen och hade tänkt att starta upp ett nytt sådant. Men när jag var och tittade runt i zoobutikerna så fastnade man ju i en (fyra tassar) där dom hade ett RSM kar som var ditställt av korallfisken. Efter det var det ju helt klart, salt är vägen man ska gå. Så efter någon månads efterforskning här, på internet, snackat med killarna på korallfisken och så klart har man läst boken "Saltvattensakvariet: Guiden för nybörjare" framlänges, baklänges och sidledes =). Nu har jag dragit fram…
-
- 488 svar
- 86,3k visningar
- 4 followers
-
-
Tjena alla salta och blöta! Jag heter Alexander och har hängt på den här (beroendeframkallande) salta guiden några år. Jag har ett Red sea max 130D som jag har haft runt tre år nu. Tankarna om ett större kar har funnits där länge men med platsbris i en 1,5a så får 130l räcka. Anledningen till att jag startar en ny tråd om karet är att när jag började bli riktigt nöjd med karet så bar det av till Thailand för en tre månader lång sol och dyksemester. Väl i Thailand bar det av till Koh tao för padi open waterutbildning:) Efter fem dyk och effektivts pluggande var kursen avslutad och jag var beroende av en till salt hobby. Dykning var så roligt att det dan efter blev en ny k…
-
- 751 svar
- 84,9k visningar
- 2 followers
-
-
Hej. Jag startar upp en tråd här och fortsätter där den andra "akvarieflytt" under mitt första akvarie slutar. En förklaring till namnet på tråden: Jag skriver texter och spelar revy i Liatorp och ensamblen heter Liatölparna. En liten resume om ni inte läst den andra tråden. Registrerade mig på forumet första veckan i oktober och veckan efter hämtade jag ett RSM 130 i Osby. Det flyttades och med det följde levande sten en boxarräka och diverse mjukkoraller, knappar och stjärnpolyper.
-
-
- 661 svar
- 82,4k visningar
- 1 follower
-
-
hej! är ny här på forumet. tänkte visa vad jag har nu när jag läst om vad andra har jag köpte ett begagnat clownhotell, och då var det i sisådär bra skick. mycket alger och så. det var så billigt för det man fick med så jag köpte det ändå. det har varit lite krångel med vissa värden och Ca är fortfarande lite högt (ca 500-530 ppm), men annars har det gått bra. det följde med en percula clown, tre turbosniglar, en skivanemon, och en gorgonia fragg. jag ska köpa en till clown, och har köpt två eremiter, en putsarräka, en euphyllia glabrescens, tre små pumpand xenia, och en liten sarcophyton (stavning?). kan börja med en fråga. vad är det för svart "spr…
-
- 858 svar
- 76,4k visningar
-
-
För er som har varit med "lite längre" här på forumet är jag inte en helt okänd figur, men för ca ett år sedan försvann jag mystiskt från forumet... 16 år, saltintresserad i över 4 år, har jobbat helger i Stockholms största akvariebutik. Nu har jag dock börjat gymnasiet och då blir det mer plugg och mindre arbete, därför följer detta! Hade allting planerat (https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?39632-Blackizzz-ZEO-planeringstr%E5d) , men väntade på en ombyggnation (som fortfarande inte har skett). Detta fick mig att tappa hoppet lite, men nu kliar mina saltfingrar igen Försökte hålla mig borta från forumet, då jag bara blev alldeles för taggad på att st…
-
- 698 svar
- 69,3k visningar
- 2 followers
-
-
Halloj alla "saltvattensguidare"! Jag ska äntligen byta upp mig till ett större kar, från mitt lilla clownhotell ( https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?40607-mitt-f%F6rsta-salt-ett-clownhotell ), till ett 140L (ca). Karet har måtten 60h*60l*40d, lite roliga mått. Det har även en "supbalkong" som inte är så snygg, men med btn + LS som jag bundit upp med buntband, så blit det riktigt snyggt tror jag, ett riktigt snyggt överhäng. (Bilder kommer) Ska även bygga en ny huv och fixa in belysningen i ett smidigt "rail system" så jag lätt kan flytta den i sidled. Belysningen kommer bli min nuvarande LED panel, + 2*24w T5 och eventuellt även två st "LED spottar" …
-
- 658 svar
- 62,8k visningar
- 1 follower
-
-
Tänkte lägga upp lite bilder om mitt lilla rev här=) kan ju börja med att säga vad det är för akvarium. Det är ett juwel lido 120 liters med skummare. var i Lomma idag och köpte lite sten. så tänkte jag lägger upp lite före och efter bilder!. Före: Efter: ganska tråkig bild då korallerna inte slagit ut=/... men men=) Skriv gärna vad ni tycker=) både bra och dålig saker=) Ha det gött ! mvh wigge
-
- 716 svar
- 59,7k visningar
-
-
Sneglat ett tag nu på så kallade reef drop's och funderat på hur jag kan bygga ett eget. Självaste konstruktionen av ett drop akvarium kan orsaka onormal spänningar i glaset och leda till en oönskad olycka... Tanken är att bygga ett vanligt rektangulärt akvarium med måtten 100x40x45, 180L. För att skapa ett drop ordnar jag en kloss i plexiglas med måtten 70x40x15, 42L. Denna kloss limmar jag mot botten i akvariet, markerat i mörkgrått bild nummer 3. Returen av vatten från sumpen kommer ledas in i botten för att undvika att cirkulationen är bristande pga konstruktionen av akvariet. Nej, returen kommer inte gå rakt upp utan att göra en krök över vattenytan! Avrinning ne…
-
- 409 svar
- 57,9k visningar
- 2 followers
-
-
Hej på er. Det här får bli tråden om mitt akvarium, har en tråd i ljusforumet och en tråd i "mitt första akvarium" men de trådarna är så fulla med tankar funderingar och saker som inte har med det färdiga akvariet att göra att jag tänkte börja en ny tråd här. Egentligen är akvariet inte riktigt färdigt ännu, men jag väntar på att den sladdlösa skruvdagaren ska ladda, så tänkte jag kunde starta tråden lika gärna och visa lite om vad jag pysslar med här hemma. Förhoppningsvis är allt i ordning på måndag så jag kan slänga i sten och vatten då. Vill lära mig fota akvariedjur ordentligt, så ska försöka lägga upp mycket fina bilder också... I teknikväg är det inte mycket. 1…
-
- 220 svar
- 48k visningar
-
-
Hej Tänkte visa mitt "nya" kar 160*30*30=144 liter Lågtekniskt med 2 filterboxar från haqouss samt ett par streamers tunze 6025 0 polario 10 belysning 2*54 watt t5. 3 fiskar 2 putsarräkor några turbos 2 st rörmaskar samt lite koraller av enklare sort,euphyllia,sacrophyton,sinularia,och lite skivanemoner discosoma. använder ingen skummare eller osmos..utan delvattenbyten,kol,fosfatremover,vattenberedningsmedel,kalkvatten finns någon acroporialiknande korall som växer som följt med den levande stenen på dryga 15 kilo.men det kan väl inte vara möjligt att det är det?.. ska försöka få ut lite foton, har tänkt uppgradera ljustet snarast till 4*54 watt t5 och kanske öka på cirk…
-
-
- 378 svar
- 47,4k visningar
-
-
Startar en tråd om mitt projekt, kanske är det intressant för andra? :-) Slänger in dagens bilder. Slängde i 10kg LS, tänkte köpa mer nästa vecka och gå loss på designen och därefter i med sand. Tillfällig returpump i väntan på att mina Ecotech prylar skall komma. Prylarna som är tänkt att användas: Red Sea Reffer 170 Ecotech Vectra M1 EcoTech Raidon Ecotech MP10 Ecotech Reeflink Aquamedic Reactor Aquamedic Titan heater 300w Aquamedic Twin-controller
-
-
- 256 svar
- 45,3k visningar
- 1 follower
-
-
Nu är det dags för en balja till och denna gången blir de ett nanokar på 80L. Karet som beställdes igår är ett Blenny Nano Reeftank från Aqua Medic med måtten 40x50x40. (LxBxH) Så fort karet kommer och innan de startas upp ska en bänk byggas. Har lite idéer för utseendet men har inte riktigt funderat klart ännu så kommer posta bilder på den slutgiltiga designen när jag väl bestämt mig. Allt som åker i karet kommer vara noggrant utvalt och innehålla mycket färg. Det kommer med andra ord jagas färgsprakande zoas runt om i södra Skåne. En del från 375an kommer åka ner i detta karet bl.a en grön clown goby, lite gröna knappar, en favia fragg och ett gäng orangea ricordeor.…
-
- 344 svar
- 37,7k visningar
- 2 followers
-
-
Jahopp, då har man åkt dit......alltså skaffat sig ett första salt-kar.... Inte hunnit så långt i tankar och idéer ännu, utan kommer att ta det i en lugnt och behagligt tempo...även om jag gärna hade haft ett fullt kar, helst redan i förrgår Nåja, vatten och salt står och gottar sig i burken, och jag får fördriva lite tid i väntan på att kunna skaffa sig lite LS och börja fylla burken med. Vad gäller övrigt liv har jag inte funderat så mycket än, och framförallt, kan inte så mycket om vad som funkar och inte ännu. Men det lär väl bli ett "Hitta nemo" kar...med tanke på att man har 2 barn i rätt ålder för det kommer väl att slänga upp lite bilder allt eftersom, men än s…
-
- 322 svar
- 34,2k visningar
-
-
Insåg att jag presenterade mitt akv i fel forumdel. Ja gjort är gjort :-) Funderar just nu på att uppgradera min belysning från 2*24 w t5 till maxspector razor nano led . Ser just nu bara fördelar med en uppgradering.
-
-
- 174 svar
- 33,4k visningar
-
-
Ibland blir inte livet som man tänkt sig. I mitt fall, en skilsmässa, bodelning, lägenhetsförsäljning, etc etc.. Fick lägga ner mitt drömprojekt "drop reef" innan det ens hade hunnit komma igång på allvar. Jag har det akvariet kvar, står torrt och fint på 10 cm frigolit i ett lager och väntar på bättre tider. Däremot sålde jag av all kringutrustning då jag inte visste vad som skulle hända framöver. Så.. Nu efter dryga tre år börjar jag långsamt, långsamt starta upp ett nytt rev. Tyvärr finns det inte plats i lägenheten för ett akvarium av den storleken, det är ju lite speciellt i sin uppbyggnad även om det inte är på så många liter. Därmed får det bli ett anna…
-
-
- 274 svar
- 32,9k visningar
- 3 followers
-
-
Äntligen, nu är blennyt hemma Bakgrunden består av "grå" btn, inredning kommer bli en rev pelare, thats it. Jäkligt mycket svårare än jag trodde att få ut "sågat" ut jacken till vatten ingången, Men äh med lite alger så syns inte det , Levande kommer vara lps eventuellt någon sps och garanterat en mussla kommer bebo här, väntar dock tills allt med dosering är ordnat. Någon/ några små fiskar kommer det också vara , Har mina favoriter:) Btn får torka ordentligt sen imorgon blir det test fyllning. Baksidan av blennyt består av 3 fack 1 för skummaren en för korgar till kol osv, en till returen, För att få mer plats i "sumpen" så struntar jag i att använda "korgen" som ingick…
-
- 426 svar
- 30,6k visningar
- 1 follower
-
-
Startar ny tråd om mitt gamla Elos, som inte längre är så mycket Elos. Eftersom det karet började läcka och inte gick att laga, men jag gillar möbeln och upplägget i övrigt, så beställde jag ett nytt kar bara helt enkelt, på Triton, med typ samma mått fast några cm högre Nya karet - 43*43*43 - överrinningsbox i bakre hörnet med 3 genomföringar, 2 ned, 1 upp - 8mm glas, front i optiwhite - btn slimline återanvänt från gamla karet till att dölja boxen, bakrutan får dock vara glas och med blå bakgrund tänkte jag - svart silikon Håller på och drar pvc och blandar nytt vatten, har lagt över fisk+koraller+l…
-
-
- 253 svar
- 29,4k visningar
-
-
Då var det dags för ett nytt försök med salt. Förra gången la jag ner mitt aqua medic yasha redan första dagen eftersom jag tyckte att skummaren väsnades på tok för mycket. Då kunde jag inte tänka mig ett saltkar utan skummare men efter att ha läst lite verkar det som om det är många som klarar sig utan skummare med tätare vattenbyten som komplement. Jag har köpt ett Aquael nano reef på 30 liter med tillhörande bänk. Mycket snyggt akvarium tycker jag! Påhängsfiltret som hör till kommer jag att köra utan. Det låter på tok för mycket (vibrationer samt porlande ljud vid tillbakarinning). Istället tänker jag använda ett (tyst) innerfiler och möjligtvis en extra (tyst) stream…
-
- 124 svar
- 28,5k visningar
-
-
Hej gott folk! Tony heter jag, är från Göteborg och är helt ny till denna underbara värld. Jag fick möjligheten att köpa ett fluval edge (45L) till bra pris. Om vi bortser från de nackdelar både detta kar har samt nackdelar med nano för nybörjare så blir detta mycket trevligare Karet är inköpt och rengjort (har tidigare använts för sötvatten) Då det är fredag imorgon samt att jag bara jobbar halvdag så är det perfekt tid för att börja pilla med detta projekt. Tanken att ha i karet är lite mjuka koraller, nån räka och ett par clowner. Antar att nästa steg är nu att åka till en saltvattensbutik för att köpa in levande sten, sa…
-
-
- 426 svar
- 28,1k visningar
- 1 follower
-
-
Hej! Tänkte nu starta upp en tråd om mitt Rsm 130 som är under uppstart. Akvariet har varit igång drygt en vecka och allting går bra så här långt Snart är det dags för fiskar och koraller! Det är bara hojta till om ni har synpunkter eller tips, mottages gärna! Mvh Richard
-
-
- 280 svar
- 27k visningar
-
-
Hej på er Här kommer mitt första inlägg här i forumet. Jag köpte ett RSM 130 av Krille i Liatorp som nu har varit igång en månad. Kommer att försöka att uppdatera efterhand och även lägga in lite bilder. Inga fiskar har ännu kommit i men vattenvärdena är ok så bara rätt fiskar hittas slår jag till. Vattenvärdena kommer jag lägga in här senare. Tack till Krille och Edward för all hjälp till en novis inom saltvärlden. Måste också skicka ett stort tack till er som sköter denna sida. Sveriges klart bästa forum inom fiskvärlden. Bry er bara inte om allt gnäll som var här för några veckor sedan.
-
- 294 svar
- 23k visningar
-
-