Träffar och föreningar
Allt om akvarieträffar, föreningsmöten, föreläsningar mm
Underforum
201 ämnen i detta forum
-
Under forumet "Träffar och föreningar" samt underforumet "Mässor" berättar vi om och diskuterar alla former av fysiska sammankomster knutet till saltvattensakvaristiken. Annonsering av sammankomster är tillåtet oavsett om den arrangeras privat, av en idéell organisation eller av ett företag. Om ett företag står bakom arrangemanget är det ok att annonsera föredraget här, oavsett om företaget sponsrar Saltvattensguiden eller inte. Förutsättningen för detta är att annonseringen i detta forum endast avser själva sammakomsten och inte andra produkterbjudanden eller tjänster.
-
- 0 svar
- 6,3k visningar
-
-
Tänkte vi kanske kunde ha en tråd där vi på saltvattensguiden som kommer från södra sverige kan fixa o dona typ anordna lite träffar hos varann , gemensamma resor , och annat om intresse finns. Kör just en sån här tråd på sötvatten annars där vi gjort en massa resor till affärer efter stängning och hälsat på en massa sydare och druckit kaffe och spanat in deras kar ,bytat fisk och diverse. Har även lite artiklar från träffar och sånt. Kanske finns nån duktig fotograf som kan fota karen and so on möjligheterna är stora om bara intresset finns
-
En sådan har vi ju saknat ett tag, trots att det rimligtvis borde finnas en hel del saltakvarister i området. Pratade lite med Simon härifrån, och han var, precis som jag,för iden att man borde kunna samla ihop ett gäng som då och då träffas, lämpligtvis hemma hos en av "medlemmarna". Man kan fika, titta på akvarium osv. Enbart tolv medlemmar skulle ju räcka för en fika i månaden hemma hos olika personer, om nu alla var positiva till detta. Många här på forumet träffar varandra, men dessa träffar äger ofta rum utanför sthlm, så jag undrar nu om det finns intresse för en liknande "förening" här i Sthlm? Vilka är på? Utöver rena fikaträffar så kunde jag undersöka om det går…
-
-
Funderingar på träff i Jönköpings Län. Hej jag skulle kunna tänka mig att arrangera en träff hemma hos mig i Skillingaryd mitt i mellan Jönköping och Värnamo. Skulle det finnas något intresse för en sådan träff för att lära känna varandra och utbyta erfarenheter. Vet att jag är ny men skulle gärna stå som värd för en sådan träff, Skulle kunna tänka mig någon gång i Januari.
-
- 140 svar
- 10,4k visningar
-
-
Välkommen till Sjöfartsmuseet Akvariet den 24 mars! Träffa andra saltvattensakvarister, byt koraller, drick kaffe och följ med oss bakom kulisserna. Denna gången tänkte vi lägga träffen en lördag, och att fortsätta en stund även efter att museet egentligen har stängt. Tid och ev andra aktiviteter är ännu inte helt bestämt så det får vi återkomma med. Vi hoppas kunna ställa upp med full besättning från Akvariet.
-
- 136 svar
- 14,9k visningar
-
-
-
93 personer inne på sidan just nu kl 22:30 på kvällen talar sitt tydliga språk att sg är en kanonsida i ett nytt fräscht fodral!! Det tyckte killen på sjöfartsmuseet som jag pratade med för någon vecka sen oxå och såg fram emot en ny fragg/salt-träff. Han sa oxå att dom hade planer på nya kar vilket e´skoj. Tänkte kolla intresset för en saltträff med ev fraggbyte i Blekinge nu när det blir lite svalare i mitten på september?? Jag kan stå som värd om ingen annan gärna vill(så jag blir tvungen att bygga klart karet nångång:smiley9: ) Folk behöver inte komma härifrån utan alla är välkomna. Finns det intresse så spikar vi tid och plats, Mvh Jens.......
-
Hej allihopa! Jag bjuder härmed in alla Er till Saltträff i Växjö. Ni är mycket välkomna hem till mig Lördagen den 26/5 klockan 14.00. Det blir kaffe med dopp vid ankomst samt korv me bröd o sallad något senare. Jag tänker även samordna så att Oceanakvarium är öppet efter träffen om någon skulle känna för det. Som sagt, alla Ni ska känna er mycket välkomna hem till mig:)
-
- 120 svar
- 11,4k visningar
-
-
För några månader sedan så startade jag en tråd om en saltvattensträff i västra götalands området som tillslut hammnade hos bioted marin, och som jag själv inte hade möjlighet att komma på Nu undrar jag om det är fler än jag som tycker att det låter intressant med en ny träff? Isåfall, skriv gärna ner ifall att ni är intresserade och om ni har ni några förslag på vart, när och eventuella aktiviteter!
-
- 118 svar
- 13k visningar
-
-
Jag var idag och snackade med killarna i akvariet på Sjöfartsmuseet i Göteborg... frågade om man kunde få komma ett gäng från guiden och titta backstage nån dag, eventuellt fika lite och byta lite fraggar med varandra... De tyckte det var en bra idé och var väldigt positiva till att visa hur sakerna funkar och svara på frågor... Så då är bara frågan vilket datum som kan passa och hur många som är sugna på att haka på... det var rätt trångt inne backstage, men är man för många kan man ju dela gruppen...
-
- 115 svar
- 13,4k visningar
-
-
-
Är det någon mer än jag som är sugen på någon slags saltevent i höst/vinter? Finns ju endel saltisar i göteborg osv, så helt omöjligt borde det inte vara. Så ni som är intresserade kan väl hojta till så börjar vi planera på någonting Intresselista: pimo shark of sweden dallaman jonasroman datrucka nizztos wiking
-
- 107 svar
- 11k visningar
-
-
Jag tycker att Linköpings Akvarieförening gjort ett utmärkt arbete och försök för att åstadkomma detta möte. Att de inte vågar ekonomiskt kan jag förstå eftersom smakar det så kostar det. Som många tycker jag det är tråkigt att det inte blev av men kan inte låta bli att reflektera över en frågeställning som åtminstone poppar upp i mitt huvud. Tänk om fler människor än de ca 80 som nu tycker att Saltvattensguiden underlättar deras hobby kunde punga upp med de ynka 100 kronorna i stödmedlemskap kostar - då hade det funnits en möjlighet att Saltvattensguiden hjälpt till med att finansiera mötet om det gick i förlust. Ciklidisterna har sin Ciklidstämma årligen som drar 100-ta…
-
- 105 svar
- 10,5k visningar
-
-
Hej! Jag bjuder härmed in till saltvattensträff i september. Ni är välkomna hem till mig lördagen den 26 september klockan 14,00 Jag kommer att försöka hålla denna tråden framme så att så många som möjligt kan se och komma.
-
Ett nytt år närmar sig och vad kan vara bättre att fira detta än med att bilda en ny förening! Först vill jag säga att detta har inget att göra med hur föreningen/forumet Saltvattensguiden sköts och hoppas att vi kan hålla den diskusionen på annan plats än i denna tråd. Om vi ser på saken helt förutsättningslöst vill jag börja med att fråga om det finns några som kan tänka sig att engagera sig i bildandet av en interimsstyrelse? Ordförandeposten lämnar jag tyvärr i sticket, men är villig att lägga ner lite möda på detta, även om jag bara håller på med kalla akvarier. Vilka mål föreningen ska ha, uppbyggnad osv är i detta stadiet öppen. Så den stora frågan är vilka som…
-
Hej! Lördagen den 25 oktober tänker vi ha nästa korallträff här hos oss på Sjöfartsmuseet Akvariet i Göteborg. Vi hoppas kunna bjuda på intressanta föredrag, trevligt mingel, spännande qiuz och lite till. Föredragen kommer bland annat att handla om nanoakvarier, Akvariets historia, superkorallkar och maneter. Denna gång blir det kortare men fler föredrag. Vi kommer att posta en inbjudan med schema, namn och all info när vi har allt klart. Denna gången kommer vi att köra med bokning. Bokning av platser öppnar i augusti. Allt info kommer i god tid innan. Skulle vi bli fullbokade kan det bli aktuellt att försöka hitta större föreläsningssal. Som vanligt tänker vi ta oss t…
-
- 95 svar
- 13,9k visningar
- 1 följare
-
-
Korallträff på Sjöfartsmuseet Akvariet 18 april 2015 Hej! Nu har vi satt datum för vårens korallträff med föredrag. Denna vår blir det i april då det visade sig att mars var fullbokat med annat. Återigen hoppas vi få till ett par intressanta föredrag med koppling till korallakvarier och havet. Teman som KAN komma är manetakvarium, beteende hos korallrevsfiskar, bläckfiskar i akvarium, havsborstmaskar och såklart korallakvarium. Men då inget är helt klart än så väntar vi med att posta föredragshållare. Korallquiz, korallbyte, mingel och bakom kulisserna står också med på schemat. OBS Vi kommer att ha platsbokning för föredragen. Bokningen kommer att öppna då vi har ett…
-
- 88 svar
- 18,3k visningar
-
-
Såvida inte moderatorer och salta hasselnötter mottycker denna lokala nisch ämnar jag med denna tråd och kartellbildning lättare kunna nå ut till saltkaren i korallmetropolen Hässleholm. Då det nu sammanlagt rör sig om ett par tusen liter saltvatten i Hlm tänker jag mig att det blir lättare att kommunicera via denna tråd. Korallkartell hässleholm ämnar på inget sätt att konkurrera med SVG-syd, utan just nischa in mindre lokala aktiviteter. Finns det inget intresse låter vi tråden dö.
-
- 86 svar
- 7,8k visningar
-
-
-
Nu är höstens datum spikat, så jag tänkte vara ute i god tid med att meddela detta. Söndagen den 20 oktober blir det alltså. Vi sitter med planeringen just nu och hoppas kunna bjuda på en trevlig träff med ett par spännande föredrag och kanske någon quiz. Som vanligt kommer vi med mer info och tider när det är helt bestämt. Boka nu in söndagen den 20 oktober så ses vi då! Trevlig sommar Mvh David Akvariet
-
- 70 svar
- 9,5k visningar
-
-
Hade tänkt dra ihop en lite träff hos mig, söndagen den 6 december. Klockan 12.00 kanske kan passa. Ta gärna med er fraggar, knappar, skivisar... ja vad som helst igentligen. Så kan vi byta lite fraggar, eller om ni vill sälja / köpa. Själv har jag lite blandat att byta / sälja. Skulle det kunna vara intressant? slänger även upp en omröstning så man får ett hum om hur många som kan tänkas komma. anmäll er gärna i denna tråden, så skickar jag ut adress och mitt telenummer via pm till er. Kommer: Moose pwin Ahab Kanske kommer: Vandal PeterGG DaTrucka
-
- 65 svar
- 7,1k visningar
-
-
Föredragen som ställdes in har fått nytt liv i ny form. Ta chansen att komma och lyssna på mycket spännande föreläsningar om belysning, Clownfiskar och hur man driver en jättestor korallburk! Peter Schmiedel, Sanjay Joshi och Joe Yaiullo kommer. Begränsat antal deltagare och självkostnadspris för att komma och lyssna på föredragen. Bioted håller i arrangemanget, mer info finns här.... http://www.facebook.com/pages/Kungsbacka-Sweden/Biotedmarin/373373574133#!/event.php?eid=120285391354863&ref=mf
-
- 62 svar
- 8k visningar
-
-
Hej Tänkte att det var dax för en träff i Våra sydostliga regioner, träffen blir hemma hos mig i Kristvallabrunn mellan Kalmar och Nybro i småland. Datum för träffen tänkte jag lördagen den 3 december så det är gott om tid kvar för inplanering. Mitt kar har varit igång sedan början på Juni så det är fortfarande i sina unga år. Karet är ett 1125L inwall med inriktning på lite udda arter av korall och fisk. Skulle vara kul med lite fragg byte. Om det kommer långväga gäster finns det sovplatser om så önskas
-
- 62 svar
- 5,5k visningar
-
-
Lördagen den 23 mars är alla välkomna igen till Sjöfartsmuseet Akvariet för vårens korallträff! Som vanligt kommer det att finnas tid och plats för att byta koraller, mingla med andra akvarister och titta runt i Akvariet. Extra denna gång är att kända profiler från Saltvattensguiden kommer att hålla föredrag. Schema för dagen, föredragshållare, ämnen och övrig information kommer inom kort. Mvh Akvariet
-
- 61 svar
- 8,5k visningar
-