LED-byggen
204 ämnen i detta forum
- 

Som ett resultat av Maglofsters tråd Minimalistic multichip DIY LED build på reefcentral har en kille nu tagit fram ett förslag på multichip som innehåller 20 x 445nm, 20 x 455nm, 20 x 420nm, 20 x 10000K och 20 x 15000K. Var och en av dessa 5 grupper skall kunna drivas och styras inviduellt. Det blir ett chip som förenar det bästa med multichip och 3 watts lösningar. Den tillverkare som han har kontakt med vill dock ha en beställning på 50 stycken för att ta fram en sådan här lösning och man försöker nu göra ett gruppköp. Titta här på detta inlägg (post 1611) och de följande. Nu tar bara Janne fram ett kort med 5 kanaler som ger 700 mA och klarar 30 - 36 V så har vi en… 
- 

Hej Har sedan en tid tillbaka funderat över att bygga en egen LED ramp till mitt akvarium på 450 liter. Redan nu har jag en ramp på ca 50 watt LED bestående av 4 st 3*1 watts moduler med ca 6500 K, två stycken spotter på 8 watt - ca 5000 K, 3 stycken blå (ca 470 nm) moduler på 3*1 watt samt tre spottar på 5 watt, royal blue (445 - 455 nm). dessa är monterad i en alluminiumkanal och denna är försedd med 3 stycken fläktar. denna ramp sitter på framsidan av akvariet, lutad ca 30 grader så att bakgrunden lyses upp. Bilderna är inte speciellt bra men visar lite hur det ser ut. Just nu har jag kopplat så att alla vita i denna ramp styrs för sig och alla blå för sig. När j… - 

- 397 svar
- 59,2k visningar

- 

- 

Efter att ha funderat en längre tid så bestämde jag mig föra tt byta ut min MH och mina T5'or mot en LED-belysning istället. Jag har varit hemma hos Manne och kikat på hans Maxspect'ar samt den led-listen som sitter över hans 600-liters kar. Efter lite spånande fram och tillbaka så var väl planen den att köra på ett kit på 48 dioder från Rapidled, hälften vita och hälften blå, för att eventuellt komplettera med fler dioder om det behövdes. För att klara av värmeutvecklingen så har jag beställt kylflänsar från tyska ebay, 9st 14x15cm, så totala ytan blir 42x45cm. Jag har i dagsläget redan 12 blå dioder och en driver liggande hos Manne (dioderna är iofs på väg) så det landa… - 

- 253 svar
- 39,4k visningar

- 

- 

Ja då var det dags för mig att sätta klona i led belysnings tankarna men först så funderar jag hur mycket denna kylfläns klarar och ifall de är optimala som kylfläns Har 7st utav denna modellen. 7x8,5cm höjd 4cm (flänsar 3,2mm aluminium 0,8mm) FInns det nått sätt att se hur mycket varje kylfläns kan klara eller får man testa sig fram? Har köpt en Drivare Inventronics 40w 1050mA suitable for 4-10 Cree XP-G LEDs - 

- 234 svar
- 36,1k visningar

- 

- 

Jag tänkte starta upp en liten byggtråd om mitt 100W "Dream Chip". Det är inte färdigt på långa vägar men man kan ju bolla lite tips o tricks så att det i slutändan blir en bra LED belysning till akvariets invånare. Det hela började för ett par månader sedan när jag beställde chipet. Jag ville ha en relativt liten integrerad lösning med endast strömförsörjningen som ingående i lamphuset. Även jag väntar på Jannes styr och drivkort, som ska byggas in i lamphuset. Såg nu att Lasse också håller på med en liknande lösning. Jag har lite bilder men som sagt....det är långt ifrån klart. Jag håller på att polera rören som ska bli till lamphus och om de blir bra, utan en … 
- 

Hej! Drar försiktigt igång ett DIY bygge av det så kallade Dreamchipet.. Monteringen har inte påbörjats alls , men har bra mycket delar hemma nu så när tid finns och ork så ska det jobbas en del på detta efterlängtade projekt.. tänkte börja med en hel del bilder så får även ni förhoppningsvis nytta av mitt projekt o förhoppningsvis inte göra samma fel, om det blir sådana längs vägen.. Många av delarna som kommer här är rena "köpedelar" dvs inget direkt meckande. Min plan är att ha chipet som ensam belysning över min Kub , 60*60 65 Hög. Det var väl inledningen på denna tråd. Med vänlig hälsning, Manne 
- 

Ska snart dra igång ett större LED bygge och har en del tankar o funderingar om ett bygge givetvis, så tänkte söka hjälp hos er alla ang bygget.. En hel del material har jag nu köpt på mig under någon månads tid, kommer en mer detaljerad lista när jag väl börjar kolla igenom vad som finns hemma just nu. Flänsarna kom idag , redan där har jag funderingar som korsar varandra tvärt..så här kommer första frågan. Flänsens storlek är ca 810 lång 250 djup. Dvs en rejäl bit alu. Har nu två sådana bitar men planerar göra dom identiska. Nu då, hur hade ni lagt upp chipen , mellanrum osv.. Antal rader osv.. Är ingen hejjare på photoshop o dylikt så jag kör utan bilder just nu.. Min … - 

- 191 svar
- 19,9k visningar

- 

- 

funderar en massa kring hur jag ska lösa belysningen till nästa kar, och tror jag har kommit på en plan. skulle behöva bolla den lite och se efter så den inte är helt uppåt väggarna. nästa kar kommer vara ca 140x140x55 (LxBXH). tanken från början var att bygga nåt liknande laggemans LED-ramp med räkskivor i aluminium och sedan baka ihop den i korallenzuchtförpackning (typ deras T5-ramper), men tror jag kommit på en annan ide. tasnken är att beställa en acrylskiva i på ca 80x80cm (eller större om det krävs) som är 15-20 mm tjock. i denna har jag tänkt placera 32 st 20w LED i framför allt vitt och olika nyanser av blått (och styra dom med Jannes smarta kort). varje chip ko… 
- 

Jag tänkte sammanfatta mitt LED-bygge i en egen tråd nu när forumet har en egen avdelning för LED! ;-) Bakgrund Mitt akvarium har gått som mixat saltvattensrev ett par år men jag har aldrig fått någon riktig fart på tillväxten hos mina koraller... Mina befintliga MH-ramper är nog för klena för SPS (mycket tyder på det) och är dessutom 8 år gamla (köpte dom 2003), så det börjar bli dags för en uppgradering. Efter att läst det mesta som finns att läsa om LED-byggen för akvarium på en mängd olika forum på internet så bestämde jag mig för att försöka bygga min LED-belysning. Trots att det är ett stort bygge så försöker jag hålla nere kostnaderna genom att bygga rampen själ… 
- 

Äntligen var det då dags för att börja bygga. I ett tidigt stadium så beställde jag en grafikkortskylare som var billig för den utgick ur sortimenntet. Nu i efterhand så är väl inte detta köp det bästa jag gjort i mitt liv. Jag lät tillverka (Läs Remne tillverkade ) adapterplattor av 8 mm aluminium. Det fanns 4 stycken mothåll på en metallplatta som jag tänkte utnyttja för att fästa adaptern mot kylelementet. Tyvärr var denna platta väldigt dåligt fäst vid kylaren så det fungerade inte som tänkt. Jag fick popnita fast plattan mot kylelementen och sedan gick det att försiktigt fästa adapterplattan mot kylelementet. Efter det att jag fäst adapterplattan så monterade jag ch… 
- 

Jag har iden att borra 1 håll i varje hörna rakt igenom flänsen för att trä långa smala "dator" skruvar igenom där som kan hålla någon slags skiva jag kommer ha under flänsen som skydd till dioderna.. Behöver tips på vad för sorts skiva jag kan ha där? kommer behöva borra små håll i skivan för dioderna så att linserna får plats.. Men hittar inget bra? - 

- 130 svar
- 9,2k visningar

- 

- 

Gott nytt år allesammans! Har bara en fråga: Förut, för nån månad sedan, var det många som pratade om LED belysningar. Dock valde jag att köra med MHQ i alla fall då jag tyckte att det skulle bli för mycket strul. Nu är det i alla fall så att jag ska flytta in mitt akvarium i en liten skrubb som en "in wall" lösning. Då får inte MHQ lampan plats... Och eftersom att jag inte är så jätteförtjust i T5 börjar jag nu att fundera på LED's igen... Men jag kan inte hitta tillbaka till mina trogna trådar för att forska lite och ta reda på hur jag ska gå till väga, inte hittar jag de fantastiska lysdioderna på E-bay heller. Och skulle jag använda de lysdioderna de har på kjell för … - 

- 108 svar
- 15,1k visningar

- 

- 

Har fått tag på 4st begagnade led paneler från en PS hyperion R2 2x75 watt men jag har ingen ramp. Nån som sett eller vet hur man kan testa de olika kanalerna å se vilken led som ev är trasig... Fick även med 2st svarta skenor med kabel Nån som vet? /Christian - 

- 107 svar
- 16,8k visningar

- 

- 

Nu är bygget i gång Ledramp med Dreamchip ..Den ska bestå av Aluplåt 1200x300x8 mm och ska byggas in i låda som består av aluvinkelprofil 20x20x2. aludurkplåt ska bli lådans skal. Leds 2 st Dream chip + 32 st 10W i dessa nyanser 18 st royal blå av dessa har 12 linser, 6 st 16000K, 8 st 20000K. Kylare 2 st arctic cooler 9800 + 8 st GlacialTech igloo 7223 light. Leds drivs med Jannes kort 1 st LMB1 som styr 1 st CATDriver16ia + 2 st Leddriver5ch. Fläktar styrs av 1 st Aerocool X-vision. vad tror ni ? 
- 

Så eftet mkt om och men så ska jag äntligen sätta igång med mitt bygge. Eftersom jag är helt novis på detta område så har jag under några veckors tid pratat med lite folk här på guiden och fått extremt mkt hjälp så tacka till Lasse Sam Edward Janne 68 för all input och alla svar på mina dumma frågor. Har följt Sam tråd om sitt bygge och valt att kopierar hans design till större del skillnaden är att jag kommer att köra med 3 * 50 W chips istället. De förutsättningar jag har just nu är att min belysning består av en 250w MH lampa som inte är gjord för saltvatten utan det är från början en lampa som har suttit hos en fotograf vilket gör att det känns lite sisådär rent säke… - 

- 90 svar
- 18,7k visningar

- 

- 

Nu ska jag också försöka bygga mig en egen Led ramp som kommer att bestå av 96 Leds med 8 drivare. Har just beställt det här http://www.rapidled.com/servlet/the-50/48-Ultra-Premium-LED/Detail från rapidled.com Kommer att svästa ihopp en egen kylplatta som kommer att vara 50x70x3cm kommer att göra en låda där drivarna ska sitta i som kommer att hänga på väggen bakom karet. Vad för fläktar jag ska andvända har jag inte bestämt än.. kom med förslag om ni har några bra. Dom ska iallafall vara 12x12 cm och tänker andvända mig av 4 st. Lägger upp en liten klad på hur det ska se ut. självklart ska det på täksidor på allt sen som luften ska ledas i. Lägger upp en bild på min … - 

- 83 svar
- 14,7k visningar

- 

- 

- 

Det är dags att fixa belysning till akvariet. Jag har bestämt mig för att bygga mig en LED-ramp baserad på Cree XR-E dioder. Tekniken bakom finns utredd i en annan tråd på Guiden. Där länkas också till en rad amerikanska hemmabyggen. I korthet går det ut på att montera ett antal XR-E-dioder på en kylplatta förslagsvis av aluminium och med kylflänsar. Dioderna är dels de kallvita XR-E Q5 och dels XR-E Royal Blue som har en fin topp i det blå spektrumet på 450 nm - en våglängd som känns igen från t ex Osrams lysrörsfärg 67. Cree uppger att dioderna strålar så här: Notera att den ljusblå linjen i den övre figuren visar hur XR-E Q5 strålar och den mörkblå linjen i den nedre … 
- 

Japp, då var det dax att byta till led i karet:) Aludurken är 400x240x3 mm Vad tror ni om detta? V = vit & B = blå Mvh Hasse i Braås. Sent from my iPhone using Tapatalk - 

- 78 svar
- 9k visningar

- 

- 

Ska bygga en led armatur till mitt 2meters kar:) Kylflänsen är ihopsatt och 334 hål för kabel är borrade... Dioderna ligger oxå här i en låda och väntar!! Nån som vet vart jag kan köpa värmeledande lim?? Vad för slags elkabel ska jag använda mellan dioderna?? Inköpsställe?? Med vänlig hälsning, uffe - 

- 72 svar
- 8,6k visningar

- 

- 

Nu har mitt nya LED-bygge kommit så långt så det kan börjas presenteras i egen tråd och lite bilder finns också. Idén: 3 stycken moduler över karet, på varje modul sitter 6 stycken 20W LED's, två och två, så det sitter tre grupper på varje modul. Modulerna drivs av Jannes driv- och styrkort för att kunna köra det dimbart utan att behöva en akvariedator. Genomförandet: Korten beställdes av Janne, LED's och nätaggregat beställdes via ebay och kylflänsar inhandlades från Bauhaus, fläktarna som ska kyla flänsarna köptes från en butik i Lund. Flänsarna kapas upp i mitten så att jag kan försänka fläkten ner i flänsen, dock behåller jag en del ovanför för att inte skapa för högt… 
- 

Jag har nyligen fått upp min nya ramp från rapidled och trivs bra med den och de dimmern som jag köpte till, men min tanke har alltid varit att styra det med min arduino. men jag vill ju inte hålla på och testa med ljusrampen hela tiden över akvariet så min tanke var nu att om någon har tips på schema och komponenter som behövs för att bygga en mini drivare för att styra en cree led med PWM. Jag hade tänkt att strömkällan ska vara den lilla fina ledtestaren som man får till när man handlar från rapided( 2xAA batteriehållare). På så sätt jag jag testa mina program/funktioner på ett smidigt sätt. har sedan tänkt att köpa LDD för den slutliga installationen. Tar emot alla ti… - 

- 71 svar
- 7,8k visningar

- 

- 

Sitter och funderar på ett led-bygge till min burk på 500l. Har en liten fråga som jag undrar över de är nämligen så att jag har en aluminium-plåt som skräpar kan jag använda den som kylfläns . Den är dock endast 6mm tjock tror ni att den kan leda bort värmen från cirka 100 st 3W dioder behöver ju självklart använda fläktar.måtten är 80*40 - 

- 70 svar
- 10,1k visningar

- 

- 

Har klurat fram o tillbaks ett tag nu, men efter ett besök hos Lasse blev ledljusets vara i min burk en självklarhet. Så nu får det bli att beställa hem nått och läsa in sig på ämnet lite bättre. Har kikat på 3 olika kit än så länge, nån som har synpunkter eller tips ang nedanstående: Faciled: http://www.faciled.es/shop/en/kit-faciled/33-kit-faciled-36w-12-x-3w.html Pris €153 (inkl powerpack) skatt+frakt tillkommer. Rapidled:http://www.rapidled.com/servlet/the-54/24-Ultra-Premium-LED/Detail Pris: $195 frakt samt fläns och fläktar tillkommer Aquastyle online: http://www.aquastyleonline.com/products/Aquarium-24--LEDs--DIY-Dimmable-Kit.html Pris: $99 frakt tillkommer Tanken… - 

- 69 svar
- 6,6k visningar

- 

- 

Har skissat och velat fram och tillbaka ett tag nu, men nu känns det som om jag har hitta en lösning som kan fungera. Det är fortfarande ett tag innan jag fått ihop alla delarna så det enda som finns just nu är skisser. Finns det någon som har tips tar jag tacksamt emot dem. Tänkt lösning: Jag funderar på sex grupper med vardera: 1 Luxeon K8 Royal Blue (8 dioder i en kapsel) ca 11000mW radiant flux 2 Blå 470nm 1 Röd 620nm 1 Gul 590nm 1 Grön 520nm 1 cyan 490nm Dessutom kommer jag att ha två stycken Bridgelux Vero 13 4000K 90 CRI vilka ger ~2700lm styck och ca 18 420nm violetta utspridda mellan mina grupper. Kanal 1: Röda och gula/amber Kanal 2: Grön/Cyan Kanal 3: Blått …